Enkelspårig!
Enkelspårsdrift, se dubbelspårsbegrepp.
8. Dubbelspårsbegrepp
c) Enkelspårsdrift = när det ena spåret på dubbelspår används för tåg i båda riktningarna därför att det andra spåret inte kan användas för tåg.
Jag har märkt att jag liksom travar på i samma cirklar och tuggar om samma saker här ibland. Jag läste en krönika skriven av en blivande journalist och däri gavs exempel på två andra krönikörer - varandras motpoler, men lika enkelspåriga båda två. Jag är också något enkelspårig ibland. Tjatar om hur synd det är om människor och att andra människor är hänsynslösa. Jag har rentav kallats för cynisk, kanske av den anledningen. Det kanske är läge att bli något mer dubbelspårig, och vidga vyerna en smula? Men ni vet hur svårt det kan vara att bryta rutiner...
8. Dubbelspårsbegrepp
a) Dubbelspår = två tågspår på linjen mellan två angränsande stationer.
b) Dubbelspårsdrift = när båda spåren på dubbelspår kan användas för tåg. Under dubbelspårsdrift kan förekomma vänsterspårskörning och högerspårskörning.
d) Nedspår = det vänstra spåret i riktning nedåt.
e) Uppspår = det vänstra spåret i riktning uppåt.
f) Vänsterspår = det vänstra spåret i rörelseriktningen.
g) Högerspår = det högra spåret i rörelseriktningen.
(Till mom. 8, avd. a. "Dubbelspår" finns alltså inte på station. avd. b. I regel tillämpas vänsterspårskörning. Avvikelser se §81. Till avd. d och e. Riktning nedåt och uppåt bestäms av tågens nummer, se mom. 17)
Nej, inte är det lätt att vara dubbelspårig, inte. Inte om man får tro säkerhetsordningen, SJF 010, §1 moment 8 åtminstone. Och säkerhetsordningen är till för att följas åtminstone ett tag till. Så jag får väl göra ett aktivt val, och följa bestämmelserna; jag föredrar vänsterspårskörning, som ju också anses som det normala. Men så är säkerhetsordningen också förlegad och ska bytas ut mot en mer liberal och nyskriven inom kort. Påstås det.
Härmed utlovas således mer dubbelspårigt bloggande framöver. Jag kommer att belysa annat än min enkelspårigt mörka livsåskådning. Jag kommer vidare rentav att skriva recensioner av för länge sedan bortglömda böcker, referera gårdagens match mellan Volta och Dammråttorna (1-1 efter förlängning), skriva dåliga noveller, göra utförliga och konsumentinriktade tester av strap-on och i allra bästa fall till och med komma med något nytt.
Tappa inte sugen!
8. Dubbelspårsbegrepp
c) Enkelspårsdrift = när det ena spåret på dubbelspår används för tåg i båda riktningarna därför att det andra spåret inte kan användas för tåg.
Jag har märkt att jag liksom travar på i samma cirklar och tuggar om samma saker här ibland. Jag läste en krönika skriven av en blivande journalist och däri gavs exempel på två andra krönikörer - varandras motpoler, men lika enkelspåriga båda två. Jag är också något enkelspårig ibland. Tjatar om hur synd det är om människor och att andra människor är hänsynslösa. Jag har rentav kallats för cynisk, kanske av den anledningen. Det kanske är läge att bli något mer dubbelspårig, och vidga vyerna en smula? Men ni vet hur svårt det kan vara att bryta rutiner...
8. Dubbelspårsbegrepp
a) Dubbelspår = två tågspår på linjen mellan två angränsande stationer.
b) Dubbelspårsdrift = när båda spåren på dubbelspår kan användas för tåg. Under dubbelspårsdrift kan förekomma vänsterspårskörning och högerspårskörning.
d) Nedspår = det vänstra spåret i riktning nedåt.
e) Uppspår = det vänstra spåret i riktning uppåt.
f) Vänsterspår = det vänstra spåret i rörelseriktningen.
g) Högerspår = det högra spåret i rörelseriktningen.
(Till mom. 8, avd. a. "Dubbelspår" finns alltså inte på station. avd. b. I regel tillämpas vänsterspårskörning. Avvikelser se §81. Till avd. d och e. Riktning nedåt och uppåt bestäms av tågens nummer, se mom. 17)
Nej, inte är det lätt att vara dubbelspårig, inte. Inte om man får tro säkerhetsordningen, SJF 010, §1 moment 8 åtminstone. Och säkerhetsordningen är till för att följas åtminstone ett tag till. Så jag får väl göra ett aktivt val, och följa bestämmelserna; jag föredrar vänsterspårskörning, som ju också anses som det normala. Men så är säkerhetsordningen också förlegad och ska bytas ut mot en mer liberal och nyskriven inom kort. Påstås det.
Härmed utlovas således mer dubbelspårigt bloggande framöver. Jag kommer att belysa annat än min enkelspårigt mörka livsåskådning. Jag kommer vidare rentav att skriva recensioner av för länge sedan bortglömda böcker, referera gårdagens match mellan Volta och Dammråttorna (1-1 efter förlängning), skriva dåliga noveller, göra utförliga och konsumentinriktade tester av strap-on och i allra bästa fall till och med komma med något nytt.
Tappa inte sugen!
Kommentarer
Trackback