Försvar för sensommaren

[Mariestad, den 1 augusti 2008]

Juli försvann med hetta och sol. Augusti avlöste med partiell solförmörkelse och löfte om riklig nederbörd. Ändå är jag ganska nöjd. Sensommaren är en skön uppfinning. Nätterna blir mörka som nätter ska vara; visserligen är en varm och ljus midsommarnatt ett sällsynt skådespel och troslkt vacker, i synnerhet om det i ens utsikt råkar ingå en myr med ett stilla dis ovanför. Men för den som gillar att se stjärnor på himlen och höra trädens lövverk ruskas av en distinkt men ännu ljummen vind är augusti så rätt något kan bli.

Samtidigt som augusti långsamt markerar slutet på sommaren och naturen långsamt förbereder sig för sin årliga dvala sker i allmänhet också ett uppvaknande så här års. Det kan betraktas i TV-rutan som fylls av annat än allsång på skansen och sommarens repriser. På skolgården, som fylls av förväntansfulla, nervösa eller redan s.k. skoltrötta elever. På bondens åker, som fylls av maskiner då det är dags att ta hand om årets skörd. Och på våra ännu somrigt varma och om måndagmorgonen lätt urinluktande gator i staden där protföljer och armbandsur ska börja bäras igen.

Njut av augusti. Sug i dig det sista av sommaren och börja suga på nästa karamell, liksom känn smaken av den - höst. Hösten är underbar, om vi bara lär oss uppskatta dess favörer istället för att ondogöra oss över dess nackdelar. Varför det, när vi kan njuta av te och smörgås, en bok, under en lagom varm filt? Tappra men frostnupna ringblommor? Frisk, klar höstluft?

Det är nästan så att jag längtar.

Kommentarer
Postat av: Sanna

Hoppas du haft en bra dag :)

Godnatt.

Postat av: christine

hejsan :)

Jag är intresserad av vad folk tycker om min blogg.

Så om du har tid och lust så kanske du kan kika in och säga vad du tycker. bra eller dålig ?

2008-08-03 @ 00:42:40
URL: http://christiinek.blogg.se/
Postat av: W

Är det så här man marknadsför sin blogg ska jag be att få undanbe mig från dylik marknadsföring i fortsättningen, tack. Kommentera gärna och länka till din blogg, men skriv något med substans i så fall.

2008-08-03 @ 19:46:26
Postat av: Jannice

Jag dör av augusti, jag orkar ingen mer sommar. 29 augusti och framåt kan jag ta men innan dess så är det koma. Vem gillar inte september? I år älskar jag september. Distansförhållande aldrig igen.

2008-08-04 @ 14:19:07
Postat av: Sara

Man föreställde sig en fin bild av ett höstlikt samhälle,med trädens gulnande löv,och marken färgas av dessa.Man ser sig själv sittandes med en filt i soffan o läser en intressant bok,med rykande te eller kaffe. Tack =)

2008-08-06 @ 05:47:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback