Håll käften!

Det här med konjunktur, pengar, efterfrågan och spekulationer är högst intressanta fenomen. Först är det högkonjunktur och världen tycks aldrig få nog av vad det nu är den inte får nog av, allt, möbler, ting, pengar, aktiepapper - sen kommer det som ingen nånsin kunnat förutspå, sägs det - att man får nog, och då behövs plötsligt inga möbler, ting, pengar eller aktiepapper alls och allt blir värdelöst. Frispelet blir en friställning, och så gick det med den positiva andan. Hål på ballongen.

För mig som glömt bort allt vad jag lärt mig om samhällsekonomi - det är så ofattbart jättetråkigt med ekonomi - är detta både fattbart och ofattbart. Hur kan världen ena stunden gå på högvarv och behöva resurser, för att någon vecka senare ha fått grus i maskineriet fullständigt? Är vi inte lika många människor, med samma behov av att äta, skita, föröka oss, vara sociala och att vila? Blev vi färre? Ändrades våra behov? Vad är grejen egentligen?

Antagligen har jag bara hamnat snett. Vrid mig ett halvt varv, så blir jag mindre vriden än jag redan är.

Jag är inte särskilt drabbad själv vad jag vet. Det gör det hela än mer ofattbart. Det är ungefär som om när folk pratar om fotboll eller den där festen som var så jävla bra - jag förstår inte vad det handlar om. Och krasst sett skiter jag i det också. Faktiskt. Okunnighet är skönt, men samtidigt är det ganska irriterande. Varför då, undrar ni? Den okunnige torde väl kunna vara bekymmerslös och bara skita i alltsammans?

Tja, kanske. Jag kan bara tala för mig själv, men jag undrar om inte folk håller med mig egentligen - är det inte ganska irriterande att stå utanför och inte riktigt förstå vad omgivande människor dryftar, diskuterar och har roligt åt?

Är du inte religiös så går du inte i kyrkan och lyssnar på vad du i så fall anser är dravel och tomt prat. Är du inte fotbollsfan går du inte på en fotbollsmatch och tittar på vad du i så fall bara anser är en massa gubbar i kortbyxor (oftast just gubbar ja) som ramlar efter en boll som tycks fly dem undan - kort sagt, är det inte din grej så sätter du dig inte in i den eller umgås i de kretsar som satt sig in i grejen, vilken den nu vara månde.

Men hur gör man för att undvika att behöva lyssna på dravel i ämneskategorier såsom de nedan uppräkade? Ämnen som liksom hör till att man ska bry sig i eller sätta sig in i för att vara en del av det svenssonska samhället, och som man inte kan skita i eller tycka är skräp utan att bli förklarad för en verklighetsfrånvänd idiot?

Fotboll. Populärmusik. Aktieaffärer. Kaffe. Fonder. Homofobi. Reavinstskatt. Deklaration. Bostadsrätt. Uppköp. Ägarförhållanden. Marginalskatt. Hockey. Kikki Danielsson. Elektorsval. Avreglering. Bandy. Alkohol. Gud fader. Liberalism. Hundar. Artighet. Vädret. Poker. Etc.

Ibland vill jag bara vända mig till, med mycket få undantag, alla övriga människor i hela vår del av världen, och bara vråla åt dem:

Håll käften, era förbannade idioter.


Kommentarer
Postat av: K

Klockrent, som vanligt.



"Antagligen har jag bara hamnat snett. Vrid mig ett halvt varv, så blir jag mindre vriden än jag redan är."



Just det, men... Undrar just om det inte är världen i sig som är vriden?? Å andra sidan, ska man "leva i den vridna världen" kanske man BÖR vara så vriden? Den där galna fågeln hos Kalle Anka på julafton kanske bör ses som en förebild?

2008-11-19 @ 22:29:02
Postat av: Belle

du är klok du ^^ makes me feel better all the time, chu

2008-11-20 @ 17:07:50
Postat av: B

Är inte heller intresserad av fotboll och flera andra av de saker som räknas upp. Skönt man inte är ensam i sitt avståndstagande... :-)

2008-11-21 @ 17:20:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback