Lågpannade individer

Jag tänkte skriva något utvecklat och malande om det är med malmöpolisen, främlingsfientlighet och det där vad det nu var, allt, som just var uppe och vände i tidningarna. Där var poliser som skrikit nåt i stil med "jävla blatte!" och något polisbefäl som i någon övning använt nedsättande namn i något exempel. Niggersson, tror jag mig ha läst. Detta väckte viss journalistisk bestörtning och kombinerades med en rubrik om att utredningarna mot de poliser som uttalat sig nedlagts i brist på... ja, nedlagts, i varje fall.

Det kan räcka så.

Jag behöver inte cyniskt skriva att jag inte är förvånad och att det är typiskt och så vidare. Det finns fler som tycker som jag. Hoppas jag. Det finns idioter i alla läger - inom polisen inte minst. Det som gör mig lite trött är inte att det hoppar grodor, det kan det göra ur allas munnar. Det som gör mig trött är den fabricerade och uppviglande bestörtning som media kräks ur sig. Och att man koncentrerar sig på själva uttalandena - inte på det faktum att någon som är kapabel att haspla ur sig just "blattejävel" i stark affekt också troligen har åsikter, tankar eller värderingar som ligger till grund för uttalandet. Det är nämligen fan så mycket värre.

Det kan räcka så.
Ajö.

Kommentarer
Postat av: Pelle

Tyvärr verkar de lågpannade individerna ta allt större plats i samhället:(

Postat av: K

Nej, ett fundamentalt fel, i det här fallet verkar det vara nära nog ett synsätt inom poliskåren blir garanterat INTE bättre av att massmedia är med och piskar upp stämningen än mer.

2009-02-10 @ 00:00:01
Postat av: W

Precis så, K. Men att ändra på folks attityder är nog ganska svårt... i detta fall dock alldeles och absolut nödvändigt, som jag ser det.

2009-02-11 @ 15:00:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback