Förkyld

Jag kan ännu minnas hur det smakade att få en matsked flytande alvedon i munnen. Denna söta och ganska speciella smak har etsat sig fast i mitt minne och kommer antagligen alltid att finnas där. Kall, söt. Kombinerat med tröst och en önskan om tillfrisknande. Det var ganska skönt att vara förkyld när man var liten, om jag får tala av egen erfarenhet. Man behövde inget göra, bara slöa och sova. Så fick man alltså flytande alvedon och tröst om febern kändes för tryckande. 

Så det var inte så dumt. Jag vet inte om jag var förkyld särskilt ofta, men mitt huvud innehåller en hel del förkylningsminnen från tidiga år, och jag har alltid haft lätt för att bli snuvig, så jag antar att det hände lite då och då att jag var sjuk.  Det kan vara skönt att ha lite feber och vara lite yr, för man får ett helt annat och liksom nerskruvat tempo som kan få en att få för sig att göra andra saker än man annars gör. Sätta sig mitt i trappen för att läsa för att man blev för yr för att gå upp och sätta sig i soffan. Eller egentligen vad som helst.

Men nu när det har växts upp och flyttats hemifrån är det inte lika roligt att bli sjuk. Jag har för det första ingen flytande alvedon hemma (existerar det ens idag?) och ingen kan ge mig den och trösta heller. Man kan slöa och sova, men det är liksom inte lika roligt om det inte finns nån där, nån närvaro bara, från nån annan i huset. Nu är jag inte särskilt ofta förkyld längre, men när jag tidigare idag vaknade med halsont och lätt yrsel var det inte den behagliga insikten att jag skulle kunna få vara hemma och ha det gott som jag alltid fick som liten som infann sig. Snarare kändes det inte alls särskilt lockande att göra nåt annat än att bara somna om igen.

Jag borde gå och köpa flytande alvedon (om det nu finns) och en snuttefilt. Godnatt.

Kommentarer
Postat av: K

Den tidens flytande Alvedon, som även jag minns, motsvaras idag (för mig) av Ipren!



Jag tänker på de galna reklamfilmerna med Ipren-mannen, speciellt den första, och tar Ipren-tabletterna med ett leende, och känner mig mycket bättre. Trots att jag egentligen hatar allt vad tabletter & läkemedel heter.

2009-01-09 @ 08:42:34
Postat av: Jannice

Du kan ju krossa alvdeon och dricka med vatten annars, om man smakar på tabletten så är det rätt likt hur den flytande alvedon smakar (den måste ju finnas kvar, vad gör man annars med kidsen idag?).



Jag är mer nöjd när jag tar min ibumetin och tänker att det är samma som ipren men har begåvats med ett lägre pris. Då känner jag att jag har överlistat systemet, hohoho.



Krya på dig!

2009-01-10 @ 12:01:47
Postat av: Godsskada

Visst finns det flytande Alvedon!



http://tinyurl.com/9wzspx



Snuttefiltar kan det däremot bli litet värre med. Du kanske skall gå på plundringståg i linneförrådet i Hagalund?



/Godsskada

2009-01-10 @ 12:11:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback