Lista

Det är tjusigt att vara ledig, tycker jag. Det tar några dagar och så börjar jag plötsligt sprudla av vad det nu är jag sprudlar av, något slags verksamhetslusta i varje fall. Det är svårt att ha lust att göra något när man lider av beslutsvånda. Det och det vill jag göra, men om jag gör det så måste jag göra det också, och det är jobbigt, så det där är bättre, men det vill jag ju inte göra egentligen - och när man funderat så långt är det i allmänhet för sent att göra något. Var det Andreas Kleerup som sa "att fundera är att plantera"? Jag har för mig det. Stämde det uttalandet till punkt och pricka, hade jag planterat nog med frön för en hel tomatodling bara den senaste veckan. Kleerup kanske odlar starkare saker istället.

Fast nog ligger det något i det påståendet ändå. En hel del, rentav.

För att undvika att plantera för många tomater utan istället ge mig tillfälle att gå ut och skörda några (bildspråk på hög nivå nu, nästa level förstår jag nog inte själv, men jag tror inte att jag klarar bossen heller, [men med hjälp av Kleerups framtida skörd kanske..?] och det är nog lika bra), skrev jag en lista igår. Hjälp mig, vad skrev jag? Jag menade i varje fall att jag skrev en lista, för att undvika att bara sitta och fundera på vad jag borde ta mig för. En "att göra idag"-lista, kort och gott. På listan skrev jag följande:

SMOK? TJF?
Tabbar
Städa
Bilder
iTunes!
Handla

Av dessa sex punkter är nu tre överstrukna, och tre överförda till nästa dags, dagens, lista. Sex får jag ju aldrig, så det hade jag inte räknat med att klara av ändå. "Tabbar", "Städa" och "iTunes!" blev kvar till dagens lista, till vilken även fogades "blogga!", "morgonrock?" och "T-shirt?". Som det verkar kommer åtminstone "blogga" att inte överföras till morgondagens lista, och det är ju alltid något, men "städa" kommer nog att bli ett stående inslag om jag nu orkar fortsätta med den här listan.

Tabbar gör jag ju en del också förstås, och den punkten kommer att bli rätt långvarig på listan också har jag en känsla av. Inte för att jag är klantig utan snarare för att jag är lat. Jag menar nämligen med detta lakoniska ord att jag borde skriva ut lite tabulatur. Jag försöker lära mig att spela elbas, nämligen. Men min skrivare har inte fungerat på flera år, den står mest på skrivbordet och ger sken av att jag har en fungerande skrivare, och innan jag åtgärdat det kan det nog ta ett tag, om jag känner mig själv rätt. Och det gör jag. Fast det är klart att det finns ju skrivare på jobbet också. Men den får man ju inte använda till sånt, har jag hört.

Sedär lite tankegångar kring en liten lista på en post it-lapp. Nu ska jag pricka av "blogga" i listan och se, om jag orkar få något annat gjort också. Tjillevippen.

Kommentarer
Postat av: K

...och återigen känner jag så otroligt väl igen mig i vad du skriver.



Detta märkliga fenomen inträffar för mer än hälften av dina blogginlägg. Jag kan inte låta bli att fråga mig själv vad det är för fel på mig (eller dig). Eller vi kanske båda är drabbade av SAMMA okända syndrom?

2009-01-23 @ 00:11:25
Postat av: Sazza

Jag känner igen det där fenomenet, oftast blir det att man skjuter upp saker till morgondagen, och sen blir det inte gjort fören ytterligare ett par dar efter igen..

Postitlappar är som fördömda att tappas bort, tackar vet jag datorn..hehe.

Kram

2009-01-23 @ 09:19:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback